Modes kliedziens
Lady_Icon, www.galms.lv, 24.01.2008., 19:43Mode. Untums vai māksla? Iedomas vai kaislība? Vērtība vai pilnīgs anarhisms? Kā zināt, ka esi stilīga un modīga? Kas nosaka šo tavu atbilstību vai neatbilstību?
Modes nami, iekšējā sajūta, tirgus tantiņas, humpalu bode vai iemīļotais mākslinieks?
Mode daudziem asociējas ar augstajām aprindām, glamūru, brendiem un materiālismu. Un nevar jau noliegt, ka modes žurnālos visbiežāk tiek liktas bildes no «sabiedrības krējuma» pasākumiem, koncertiem un modes skatēm, kur ieeja ir paredzēta tikai ar īpašiem ielūgumiem, kas iegūstami par bargu naudu, izciliem panākumiem (kādiem tieši?) vai ar paziņu, ļoti labu paziņu palīdzību. Jāsaka: vārds mode, tiek vazāts un piekarināts klāt visam: tirgus būdā tev pārdevēja centīsies iegalvot, ka tā visi ģērbjas – sezonas pieprasītākā prece. Mode tiek ražota masveidā. Es uzsveru vārdu – masveidā.
Kādēļ? Tādēļ, ka vārds «mode» nozīmē to aktuālo, taču tajā pašā laikā Augstākā mode ir māksla. Īsto Modi neražo masveidā, tā cenšas izcelt tavu individualitāti, nevis padarīt par apkārt staigājošu klonu. Tā ir sirds kaislība, kas izpaužas ārējā veidolā. Ikviens patiess modes mākslinieks, radītājs, centīsies būt šī vārda cienīgs – mākslas cienīgs. Mode izpaužas ne tikai apģērbā, bet dzīves stilā vispār: interjerā, mēbelēs, auto, arhitektūrā, glezniecībā utml.
Stils. Dažiem pumpas metas, dzirdot vien šo vārdu. Bet, cik nav dzīvē manīts, ka, izdarot kaut ko par spīti visiem (radot jaunu frizūru, ģērbšanās veidu, istabas iekārtojumu), tu nevis esi panācis vēlamo efektu – tevi nepamana, bet tieši otrādi – tu esi kļuvis stilīgs.
Citu reizi dīvainās idejas kļūst revolucionāras. Tā, piemēram, Lučāno Bennetons kļuva slavens ar savām «večuku jaciņām». Viņam vajadzēja ierasties darbā māsas adītā jakā (roku adījumi tolaik bija pensionāru iecienīti), kas bija nokrāsota spilgtā krāsā. Visi bija aizgrābti, ko tādu ieraugot. Dzima ideja. Radās apņēmība. Šodien United Colors Of Bennton ir vairāk nekā 100 valstīs, ar vairāk nekā pieciem tūkstošiem veikalu. Tiesa gan – šī kompānija ir izcēlusies ar lieliem skandāliem, reklamējot sevi. Taču mērķis ir sasniegts. Nav jau tā, ka mērķis vienmēr attaisno līdzekļus. Šo piemēru minēju tikai kā gribasspēka, mirkļa spēka izmantošanas paraugu.
Svarīgāka par modi (kas gan var būt?), ir gaumes izjūta. Un tā ir rūpīgi jāapgūst, retam tā ir ielikta šūpulī. Liekas, katrai ir nācies piedzīvot brīdi, kad skatlogā tik vilinošā kleita vai jaciņa uz auguma izskatās, maigi sakot, pēc staigājoša putnubiedēkļa lupatām. Cenai nav nozīmes. Visu izšķir gaumes izjūta. Mode ir tas, kas ir aktuāls. Slīdoša kā bagāžas lenta tā vijas cauri sezonām, liekot mums justies brīžam muļķīgi, brīžam skaisti un elitāri. Taču, vaina nav modē pašā. Viss ir tikai un vienīgi mūsu gaumes izjūtā. Mode pati par sevi ir interesanta un izaicinoša. To rada cilvēks, izvēlas cilvēks, arī – noraida, atgrūž cilvēks. (Protams, es šobrīd neminēšu dzīvnieku apģērba modi, kas milzu soļiem ir atkāpusi arī līdz mums.)
Parasti piedāvājums ir lielā amplitūdā, kurā varam atrast sev piemēroto, bet diendienā ir citādāk. Sievietes akli metas virsū jebkam, kas skaitās modē. Adījumu kleitas? Satriecoši, bet nepadomā, ka ar viņas augumu derētu kas pavisam citāds.
Mēs jau zinām, kas ir izpārdošanas, nocenotie apģērbi, kas, atrasti lielā kastē pie kases, izraisa reizēm aizgrābtības sajūtu, it kā tu rakņātos pa zelta bedri. Atradusi sev krekliņu, par vienu izmēru mazāku, tu nodomā – nekas, notievēšu un izskatīšos fantastiski! Pašapmāns? Nezinu, bet rokās šo atrasto krekliņu turam kā milzu mākslas darbu, kura vērtība ir tik liela, ka būtu spējīgas acis izskrāpēt blondajai bārbijai pa labi no Tevis, kas, šķiet, arī met acis uz tavu atrasto lupatas gabalu.
Īstenībā – apģērba vērtību nosaki tu pati. Iedomājies, cik lielu pūes jāpieliek, lai atrastu apģērba gabalu, saskaņotu apģērbu, kur kvalitāte, meistarība būtu apvienota kopā ar eleganci, kas izceltu tavu personību. Izšķiest naudu vējā var gan lētajos humpalniekos, gan iegādājoties dārgu apģērbu ar zīmolu.
Jāiemācās pazīt apģērbus, kas ne tikai plauktā izskatās labi un gaumīgi, bet tādi būs arī uzvilkti. Izdevīgus un labus pirkumus, protams, var atrast arī lielveikalu apģērbu nodaļās, kur tie nemaksā bargu naudu. Ja vēlies labi iepirkties, Tev būtu jāorientējas auduma materiālos un to kopšanas nosacījumos. Laikojot tērpu, būtu jāizpēta birkas, kur ir norādes par kopšanu. Ir jāzina, kuri apģērbi viegli padodas kopšanai, kuri – prasa sarežģītāku apstrādi. Audumi mēdz būt mākslīgi, dabiski un abu apvienojums. Vislabāk valkāt apģērbu no kokvilnas, vilnas vai lina. Bet nozīme jau nav tikai materiālā. Nozīme ir tam, kā tu uztver modi.
Veicu nelielu aptauju cilvēku vidū, vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Par to, kas ir Mode, viedokļi bija dažādi:
Mode daudziem asociējas ar augstajām aprindām, glamūru, brendiem un materiālismu. Un nevar jau noliegt, ka modes žurnālos visbiežāk tiek liktas bildes no «sabiedrības krējuma» pasākumiem, koncertiem un modes skatēm, kur ieeja ir paredzēta tikai ar īpašiem ielūgumiem, kas iegūstami par bargu naudu, izciliem panākumiem (kādiem tieši?) vai ar paziņu, ļoti labu paziņu palīdzību. Jāsaka: vārds mode, tiek vazāts un piekarināts klāt visam: tirgus būdā tev pārdevēja centīsies iegalvot, ka tā visi ģērbjas – sezonas pieprasītākā prece. Mode tiek ražota masveidā. Es uzsveru vārdu – masveidā.
Kādēļ? Tādēļ, ka vārds «mode» nozīmē to aktuālo, taču tajā pašā laikā Augstākā mode ir māksla. Īsto Modi neražo masveidā, tā cenšas izcelt tavu individualitāti, nevis padarīt par apkārt staigājošu klonu. Tā ir sirds kaislība, kas izpaužas ārējā veidolā. Ikviens patiess modes mākslinieks, radītājs, centīsies būt šī vārda cienīgs – mākslas cienīgs. Mode izpaužas ne tikai apģērbā, bet dzīves stilā vispār: interjerā, mēbelēs, auto, arhitektūrā, glezniecībā utml.
Stils. Dažiem pumpas metas, dzirdot vien šo vārdu. Bet, cik nav dzīvē manīts, ka, izdarot kaut ko par spīti visiem (radot jaunu frizūru, ģērbšanās veidu, istabas iekārtojumu), tu nevis esi panācis vēlamo efektu – tevi nepamana, bet tieši otrādi – tu esi kļuvis stilīgs.
Citu reizi dīvainās idejas kļūst revolucionāras. Tā, piemēram, Lučāno Bennetons kļuva slavens ar savām «večuku jaciņām». Viņam vajadzēja ierasties darbā māsas adītā jakā (roku adījumi tolaik bija pensionāru iecienīti), kas bija nokrāsota spilgtā krāsā. Visi bija aizgrābti, ko tādu ieraugot. Dzima ideja. Radās apņēmība. Šodien United Colors Of Bennton ir vairāk nekā 100 valstīs, ar vairāk nekā pieciem tūkstošiem veikalu. Tiesa gan – šī kompānija ir izcēlusies ar lieliem skandāliem, reklamējot sevi. Taču mērķis ir sasniegts. Nav jau tā, ka mērķis vienmēr attaisno līdzekļus. Šo piemēru minēju tikai kā gribasspēka, mirkļa spēka izmantošanas paraugu.
Svarīgāka par modi (kas gan var būt?), ir gaumes izjūta. Un tā ir rūpīgi jāapgūst, retam tā ir ielikta šūpulī. Liekas, katrai ir nācies piedzīvot brīdi, kad skatlogā tik vilinošā kleita vai jaciņa uz auguma izskatās, maigi sakot, pēc staigājoša putnubiedēkļa lupatām. Cenai nav nozīmes. Visu izšķir gaumes izjūta. Mode ir tas, kas ir aktuāls. Slīdoša kā bagāžas lenta tā vijas cauri sezonām, liekot mums justies brīžam muļķīgi, brīžam skaisti un elitāri. Taču, vaina nav modē pašā. Viss ir tikai un vienīgi mūsu gaumes izjūtā. Mode pati par sevi ir interesanta un izaicinoša. To rada cilvēks, izvēlas cilvēks, arī – noraida, atgrūž cilvēks. (Protams, es šobrīd neminēšu dzīvnieku apģērba modi, kas milzu soļiem ir atkāpusi arī līdz mums.)
Parasti piedāvājums ir lielā amplitūdā, kurā varam atrast sev piemēroto, bet diendienā ir citādāk. Sievietes akli metas virsū jebkam, kas skaitās modē. Adījumu kleitas? Satriecoši, bet nepadomā, ka ar viņas augumu derētu kas pavisam citāds.
Mēs jau zinām, kas ir izpārdošanas, nocenotie apģērbi, kas, atrasti lielā kastē pie kases, izraisa reizēm aizgrābtības sajūtu, it kā tu rakņātos pa zelta bedri. Atradusi sev krekliņu, par vienu izmēru mazāku, tu nodomā – nekas, notievēšu un izskatīšos fantastiski! Pašapmāns? Nezinu, bet rokās šo atrasto krekliņu turam kā milzu mākslas darbu, kura vērtība ir tik liela, ka būtu spējīgas acis izskrāpēt blondajai bārbijai pa labi no Tevis, kas, šķiet, arī met acis uz tavu atrasto lupatas gabalu.
Īstenībā – apģērba vērtību nosaki tu pati. Iedomājies, cik lielu pūes jāpieliek, lai atrastu apģērba gabalu, saskaņotu apģērbu, kur kvalitāte, meistarība būtu apvienota kopā ar eleganci, kas izceltu tavu personību. Izšķiest naudu vējā var gan lētajos humpalniekos, gan iegādājoties dārgu apģērbu ar zīmolu.
Jāiemācās pazīt apģērbus, kas ne tikai plauktā izskatās labi un gaumīgi, bet tādi būs arī uzvilkti. Izdevīgus un labus pirkumus, protams, var atrast arī lielveikalu apģērbu nodaļās, kur tie nemaksā bargu naudu. Ja vēlies labi iepirkties, Tev būtu jāorientējas auduma materiālos un to kopšanas nosacījumos. Laikojot tērpu, būtu jāizpēta birkas, kur ir norādes par kopšanu. Ir jāzina, kuri apģērbi viegli padodas kopšanai, kuri – prasa sarežģītāku apstrādi. Audumi mēdz būt mākslīgi, dabiski un abu apvienojums. Vislabāk valkāt apģērbu no kokvilnas, vilnas vai lina. Bet nozīme jau nav tikai materiālā. Nozīme ir tam, kā tu uztver modi.
Veicu nelielu aptauju cilvēku vidū, vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Par to, kas ir Mode, viedokļi bija dažādi:
- «Kolektīva prātā jukšana.» ( Andris)
- «Man mode ir «ģērbies, lai būtu ērti». Ne vienmēr tie modernie apģērbi ir ērti. Tāpēc varu teikt, es īpaši modei nesekoju. Bet vispār mode ir tas, kas tagad ir populārs. Man nepatīk darīt un valkāt to, kas visiem ir. Tas vairs nav interesanti.» (Lāsma)
- «Mode ir konkrētajā laika posmā pastāvošās tendences visdažādākajās jomās.» (Ieva)
- «Mode ir jauni materiāli un veci modeļi, bet, ja nopietni, moderni ir ieturēt stilu.» (Daina)
- «Mode tas, kas mums ir apkārt. Ne tikai drēbes un aksesuāri, bet, protams, arī sienu krāsojums un mūsu iekšējā pasaule. Vispār varētu teikt: plašs jēdziens, kas ietver daudzas mūsu dzīves nianses.» (Baiba)
- «To lietu kopums, kuras tiek pasludinātas par absolūti nepieciešamām sabiedrībā izejošam indivīdam – faktiski tas ir komunikācijas veids starp sabiedriski aktīviem purniem. Ir labi, ja saprāta robežās (izklausos pēc vecmāmuļas ) modei seko, bet tas nav obligāti – ārkārtīgi oriģinālas un stipra rakstura personības vispār var atļauties modei uzspļaut, bet īpaši talantīgas – radīt savu modi, kura iespaido atbildes sākumā minētos pilsoņus.» (Renāte)
- «Mode ir tas, kas ir žurnālos, bet veikalos Latvijā pārdod pārsvarā lupatas.» (Rihards)
- «Sabiedrībā valdošie īstermiņa uzskati par to, kādi cilvēka aksesuāri vai vizuālā tēla elementi ir vai nav uzskatāmi par glītiem.» (Gunārs)
- «Mode? Tas ir kaut kāds ārprāts!!! Es to nesaprotu... » (Andris K.)
- «Jautājums interesants. Mode – tas ir šobrīd aktuāls apģērbs; šobrīd aktuāls ēdiens; šobrīd aktuāls klubiņš; šobrīd aktuāla lasāmviela; šobrīd aktuāls mūzikas žanrs; šobrīd aktuāla sarunu tēma. Un tā tālāk. Mode ir arī aktuālais pirms simts gadiem un jebkurā laikā. Mēs taču sakām: 19. gadsimta mode, stils; tas nenozīmē, ka 19. gadsimta mode ir aktuāla šodien... Ai labi, mode ir aktuālais!» (Elīna, 23)
Reklāma
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
Zdravo, htio sam znati vašu cijenu.
DimaSax
ЛАДА деталь: качественные автозапчасти, которые не подведут каталог запчастей ваз <a href=zapchasti-vaz-01.ru>zapchasti-vaz-01.ru</a> .lada_detal_vlmt
consists of the book itselfBatteriescwr