Liepājas simfoniskā orķestra koncerts „Umurkumura Ainiņas”

Gundars Venens, 14.02.2008., 09:54

Liepājas Simfoniskais orķestris Imanta Rešņa vadībā aicina uz krievu mūzikas koncertu Umurkumura ainiņas 22. februārī plkst. 19.00 Liepājas teātrī.

Kopā ar orķestri muzicēs četri lieliski Latvijas basi - Krišjānis Norvelis, Rihards Mačanovskis, Romāns Poļisadovs un Sergejs Martinovs. Koncerta konferansjē būs Liepājas radio klausītājiem labi pazīstamais Marsels.

Koncerta programma atainos plašu krievu mūzikas spektru - no Gļinkas līdz Šostakovičam.

Mihails Gļinka (1804-1857) otrreiz no Krievijas aizceļoja 1844. gadā, lai dotos uz Parīzi, kur bija gaidāms viņa mūzikas koncerts, kas, jāpiebilst, norisinājās ar krietniem panākumiem. Vēlāk viņš devās uz Spāniju, kur iepazina spāņu tautas mūzikas kultūru. 1845. gadā, šo braucienu pacilāts, Gļinka raksta uvertīras Aragonas hota un Nakts Madridē, bet, atgriezies Krievijā, komponē simfonisko fantāziju Kamarinskaja, kurā izmantoti divi krievu tautas mūzikas citāti.

Par Kijevā dzimušo krievu komponistu Aleksandru Mosolovu (1900-1973) zinām nepelnīti maz. Viņa māte bijusi dziedātāja Maskavas Lielajā teātrī un pēc vīra nāves apprecējusi prominentu krievu mākslinieku. Ģimene piederējusi pie krievu inteliģences, un, iespējams, tieši radošā vide, kurā audzis komponists, rosinājusi A. Mosolovu pievērsties jaunajai, avangardiskajai krievu mūzikai. Pie Mosolova atzītākajiem opusiem pieder Pirmais klavierkoncerts un simfoniskās epizodes Fabrika. Mašīnu mūzika - kas bija daļa no ieceres baletam Tērauds. Šī mūzika tapusi no 1926. līdz 1928. gadam, tā spilgti ataino konstruktīvisma idejas Mosolova daiļradē.

Rodiona Ščedrina (1932) Draiskās častuškas top komponista brieduma gados līdz ar viņa pirmo operu Ne tikai mīla (1961), kurā arī izmantotas krievu častuškas. Pēc žanra šī kompozīcija veidota kā Koncerts orķestrim (1963) un tajā, līdzīgi kā operā, asprātīgi ievīti častušku motīvi, stāstot par savdabīgo mentalitāti un tās rakstura izpausmēm.

Dmitrija Šostakoviča Džeza svīta un divas bilžu kastes kuplinās koncerta programmu. Šostakoviča kantāte Antiformālistiskā bilžu kaste, jeb, izmantojot oriģinālā doto nosaukumu Раёк, nopietni runā par nopietno, tādējādi padarot to smieklīgu. Šo darbu Šostakovičs raksta pēc komponista Modesta Musorgska sacerējuma ar nosaukumu Раёк parauga, ko pēdējais savukārt darinājis 1871. gadā, izsmiedams sava laika oficiālos kritiķus un konservatīvos kolēģus komponistus. Šostakoviča iecere acīmredzot bijusi iepazīstināt publiku ar biedru Staļina, Ždanova un Šapilova runām no ideologu sapulcēm par formālismu. Atgādināsim, ka 1940. gadu beigās PSRS tika aizliegti vairāku komponistu darbu atskaņojumi, skaņražus apsūdzot formālismā. Šostakoviča bilžu kasti veido oriģinālas stenogrammas no minēto biedru un komponistu tikšanās reizēm. Pirmatskaņojumu opuss piedzīvoja tikai 1987. gadā, kad Ņujorkas Kārnegija zālē to atskaņoja Mstislavs Rostropovičs. Līdz tam - gandrīz 30 gadus (Šostakovičs Antiformālistisko bilžu kasti rakstījis no 1948. līdz 1959. gadam) šis darbs nogulēja komponista rakstāmgalda atvilktnē.

Jāpievērš uzmanība jaunumam - biļetes (Ls 3 - Ls 10) var iegādāties ne tikai Liepājas teātrī, bet arī Biļešu Paradīzes kasēs visā Latvijā. Liepājas viesiem, kas dosies klausīties šo koncertu, tiek piedāvāta 50% atlaide viesnīcā Amrita.


0 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





atpakaļ uz ziņu sarakstu

Reklāma
Prāta darbnīca - ļauj prātam darboties!
Padalies priekā
Western Europe also formed

Visioninz

Быстровозводимые каркасные дома: удобные и функциональные решения каркасные дома спб <a href=karkasnyi-dom-pod-klyuch-1.ru>karkasnyi-dom-pod-klyuch-1.ru</a> .

karkasnye_doma_vgEa

You have very nice post and pictures, please have a look at our photo tours in the temples of Angkor

Shellie


ienāktreģistrēties