Latvijas Mākslas akadēmijas dalība Greenhouse
Elina Busmane, 30.01.2007., 06:54Greenhouse ir daļa no Stockholm Furniture Fair (Stokholmas Starptautiskā mēbeļu izstāde), kura veltīta neatkarīgiem dizaineriem un dizaina skolām. Greenhouse (siltumnīca – ang.) tiek uzskatīta par sava veida jaunā dizaina ”inkubatoru“, paverot iespējas dizaina novitāšu demonstrēšanai mēbeļu, tekstila, apgaismojuma un modes jomās. Iespējams, ka tieši šīs idejas un koncepti būs pamats nākamās paaudzes dizainam.
Stockholm Furniture Fair ir 40 000 apmeklētāju, 750 dalībnieku.
Lai piedalītos šajā pasākumā, Latvijas Mākslas akadēmija izturējusi pieteikumu konkursu. Dalība šajā pasākumā ir būtiska dizaina attīstības procesu sastāvdaļa Ziemeļu reģionā un Eiropā.
Mesas laikā notiek Stokholmas dizaina nedēļa – dažādi dizaina pasākumi visā pilsētā.
www.stockholmfurniturefair.se
LMA ekspozīcijas koncepts MINIMUM/MAXIMUM.
Stāstu par Latvijas Mākslas akadēmijas ekspozīcijas konceptu starptautiskajā mēbeļu mesē Greenhouse varētu ievadīt ar – viss sākās, kad dizaina students Rihards Funts izlasot avīzē rakstu par Minox – pirmo miniatūro fotoaparātu pasaulē, kura ražošana uzsākta Rīgā pirms 70 gadiem, būdams rīdzinieks, sajutās lepns. Minox – leģenda, apvērsums fototehnikā, spiegu filmu neatņemama sastāvdaļa, kā arī unikāls dizains – sarežģīta tehniska konstrukcija ievietota mazā klucītī. No Minox tad arī radās LMA stenda koncepcija – minums ir maksimums - MINIMUM/MAXIMUM.
Minox savā kompaktumā neizskatījās pēc fotoaparāta, līdzīgi kā studentu darbi, neļauj uzreiz atpazīt to funkciju. Šodien, kad patērētāj sabiedrība, raksturīgi sev, apaug ar mantām un priekšmetiem, telpas un resursu ekonomija ar katru dienu kļūst arvien aktuālāka. Pilsētā nav vietas, arī dzīvoklī un mājā vairs nav vietas, tomēr vajadzību skaits pieaug. Tā arī ir galvenā stenda koncepcija – neatsakoties no ikdienas vajadzībām, atteikties no pārmērīga telpas un materiālu izmantojuma, gluži kā 1930. gados V. Caps atteicās no milzīgā fotoaparāta, ar kuru apieties mācēja tikai retais. Dizaineri šodien nav vairs tikai mantu radītāji, viņi uzņemas arī atbildību par pārprodukciju un industrializācijas nodarīto kaitējumu dabai, un piedāvā savu palīdzību.
Jaunie dizaineri sev uzstādīja problēmu, kurai nepieciešams risinājums – minimāls līdzekļu izmantojums, maksimāls rezultāts. Problēma risināta, pamatā ņemot rietumu kultūras cilvēka ikdienas ritējumu, kuru raksturo notikumu pārblīvējums un nepārtraukta steiga, kurā jāprot rast līdzsvars starp cilvēka dzīves divām sfērām – laicīgo un garīgo.
Radītie priekšmeti piemēroti katrai nedēļas dienai - piecām darba dienām atbilst divi priekšmeti – Nēsis un Ātrā tasīte. Laiks, kad mamma mācīja, ka ēst un dzert uz ielas nav pieklājīgi, ir pagātne. Steidzīgais cilvēks rīta kafiju dzer skrienot, bet dienā noteikti līdzi viņam ir ūdens pudele. Iespaidojoties no sava vectēva darinātajiem salokāmajiem nēšiem, Jānis Valdmanis ir radījis jaunlaiku ūdens Nēsi PET pudelēm. Savukārt Indra Merca piedāvā risinājumu salokāmām kafijas krūzītēm vizītkartes formātā – priekšmeti aizņem maz vietas, bet savā vienkāršībā ir ļoti funkcionāli.
Nedēļas nogali cilvēks velta sev, ģimenes apciemojumiem un garīgajām vērtībām. Svētdiena eiropeiskajā kultūrā tiek veltīta Dievam un sevis garīgai sakārtošanai. Gundega Zaķe ir radījusi minimālistisku, bet ļoti ērtu lūgšanu soliņu Dieva Jēriņš. Savukārt, atpūtai jeb drīzāk atelpas brīžiem Kaspars Jursons ir radījis Čiku – salokāmā lietussarga formāta ķebli.
Jaunie LMA dizaineri piedāvā, ko svarīgu, proti, portatīvo līdzsvaru starp steigu un mieru.
Margarito
It’s so refreshing to read quality content!zerkalo gold casino
Loved every bit of this post, thank you!gold kazino sait