Izstāde Kustības Fenomens jeb Kā piedzima kino

www.uksus.net, 09.04.2008., 07:26

Fenakistiskops, praksinoskops, kinetoskops, mutoskops, taumatrops... - šie eksotiskie un šķietami neizprotamie „radījumi” sevī glabā kino piedzimšanas noslēpumu.

Kā radās kino? Kā dzima „kino formula”- 24 sastingušie kadri, būtībā - bildītes, kas vienas sekundes ietvaros rada realitātes ilūziju? Kādā veidā atdzīvojās sastingušais attēls, lai skatītāja apziņā radītu kustības ilūziju - to, kura uz kinozālē ļauj līdzpārdzīvot varoņiem un notikumiem?

Uz visiem šiem jautājumiem atbildi sniegs unikāla izstāde KUSTĪBAS FENOMENS jeb Kā piedzima kino, kas 21.decembrī tiek atklāta Rīgas Kinomuzejā un pārvērtīs muzeju maģiskā teltī, pilnā ar svešzemju brīnumiem.

Ekspozīcijā apskatāmi 17., 18. un 19. gs. izgudrojumi, tajā skaitā arī optiskās rotaļlietas, kas tuvināja cilvēci kino dzimšanai. Unikāls ir fakts, ka ekspozīciju veido eksponāti no privātas kolekcijas, kas iegādāti Itālijā, Šveicē, Lielbritānijā, Spānijā un citās Eiropas valstīs. Latvijā tie izstādīti pirmo reizi.

Vairāki desmiti unikālu „kino arheoloģijas” objektu aizvedīs gan bērnu, gan pieaugušo aizraujošā ceļojumā, atklājot kino dzimšanas noslēpumu.

2008. gadā aprit 130 gadi kopš parīzietis Emīls Reno patentēja optisko rotaļlietu praksinoskopu (1878.g.) un 120 gadi, kopš viņš izgudroja nākošo būtisko objektu ceļā uz kinematogrāfa dzimšanu - optisko teātri (1888.g.). Par godu šīm jubilejām Rīgas Kinomuzejs sadarbībā ar topošo Rīgas Animācijas muzeju rīko izstādi Kustības fenomens jeb Kā piedzima kino.

Izstādē eksponēto objektu - maģisko laternu, zootropu, prakstinoskopu u.c. ar kino priekšvēsturi saistīto rotaļlietu - oriģināli ir daļa no Šveicē dzīvojošā mākslas vēsturnieka un restauratora Ulda Mākuļa privātkolekcijas, kas veidos topošā Rīgas Animācijas muzeja kolekciju.

19. gadsimta zinātnieku atklājumi un secinājumi par kustības uztveres pamatprincipiem bija ierosme veselas optisko rotaļlietu virknes patentēšanai. Taumatrops, fenikistiskops, zootrops un praksinoskops ir tikai daži no šiem izgudrojumiem, kuriem ir būtiska nozīme kino un animācijas attīstībā.

Kaut kino pirmsākumi iezīmējas vēl senākā pagātnē - ne velti izstādes centrālā izstādes daļa ir veltīta Maģiskajai laternai, kas ir jau 17. gs. izgudrojums, mūsdienu kino projektora priekštecis. Izstāde aplūko būtiskākos izgudrojumus kinematogrāfa dzimšanā pirms 1895. gada - oficiālās kino „dzimšanas dienas” jeb brīža, kad notika pirmais publiskais kino seanss.

Viena no izstādes sadaļām piedāvās interaktīvu saspēli ar skatītāju - jebkuram apmeklētājam būs iespēja ar modeļu palīdzību iepazīt visu eksponēto priekšmetu uzbūves un darbības principus.

Izstādes komanda:

Izstādes kurators Uldis Mākulis (Šveice, Latvija), mākslinieks Rūdolfs Bekičs (Austrija), projekta vadītājas Rīgas Kino muzeja vadītāja Elīna Reitere un muzeja projektu koordinatore Agnese Zeltiņa.

Izstāde atvērta no 2007.gada 21. decembra līdz 2008. gada 31. maijam Rīgas Kinomuzejā.

Rīgas Kinomuzejs, Peitavas iela 10/12 (ar ieeju no Mazās Peitavas ielas puses, iepretim galerijai Daugava), Vecrīga


0 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





atpakaļ uz ziņu sarakstu

Reklāma
Datuve.lv tehnoloģiju jaunumu portāls
Padalies priekā
books in ancient times was papyrus

Batteryqnk

Every word of this post conveys a deep understanding of the current situation in society :: ---- Like 6067

Phoenixefp

The more information a person learns about the world, the more they realize how much is still unknown

Lorduet


ienāktreģistrēties