Fotogrāfa Karena Oganjana personālizstāde

Nataļja Sujunšalijeva, 05.06.2008., 06:40

Vasaras vidū - no 2008.gada 3.jūlija līdz 3.augustam - Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā (II stāvā, Torņa ielā 1, Vecrīgā) publika varēs iepazīties ar eksotisku projektu - fotogrāfa Karena Oganjana personālizstādi, kuras centrālā tēma ir Brazīlijā dzimusī deja - kapoeira.

Kapoeira (ang. Capoeira) - oriģināls brazīliešu dejas un cīņas mākslas apvienojums, kas, ietverot sevī fizisko daļu, filozofiju, seno dziesmu un mūzikas instrumentu tradīcijas, ļauj cilvēkam pilnveidot savu ķermeni un garu.

Īstā kapoeiras vēsture nevienam nav zināma. Saskaņā ar vispopulārāko versiju, kapoeira ir 16.gadsimtā Brazīlijā ievesto afrikāņu vergu izgudrojums. Pastāv uzskats, ka vergi kapoeiru kā brīvības cīņas mākslu maskēja zem savu cilšu deju aizsega, lai cukura plantāciju īpašniekiem nerastos aizdomas par iespējamu sacelšanos. Ilgus gadus kapoeira kā dumpīgs elements bija aizliegta, šo deju legalizēja tikai 1937.gadā. Mūsdienās kapoeira ir ietekmējusi breika dejas, hip-hop kultūras rašanos un ir viena no populārākajām cīņu mākslām pasaulē. Savukārt Brazīlijā kapoeira tagad ir kļuvusi par nacionālo sporta veidu.

Latvijas fotogrāfu Karenu Oganjanu kapoeiras gars un estētiskās kvalitātes iedvesmoja uz veselas fotodarbu sērijas izveidi. „Tas, kurš dejo kapoeiru, sirdī ir vienmēr jauns. Kapoeira - tā ir neparasti skaista un sarežģīta brazīliešu deja, kuras vēsturiskās saknes meklējamas Āfrikā. Kapoeira ir ielu deja, reizēm bīstama, jo partnera kustības nav prognozējamas. Tas ir nemitīgs uzbrukums vai aizsardzība - visīstākais kautiņš, taču bieži vien ar smaidu un vienmēr - mūzikas pavadībā un ar pozitīvu enerģētiku. Es redzu kapoeiru kā brīvu nesaķemmētu puišu deju. Tā ir aizraujoša un adrenalīna pilna, dienvidu deja. Tāpēc kapoeira man tik ļoti patīk,” - stāsta Karens Oganjans.

Mākslinieka personālizstādē Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā eksponētas piecas lielformāta digitālās fotogrāfijas, kas 2008.gada sākumā tika radītas Brazīlijā - kapoeiras dzimtenē un arī Latvijā. Melnbaltas kompozīcijas darinātas kā daudzfigūru fotokolāžas. Kapoeiras tehnisko elementu ekspresīvā plastika un daudzveidība pārliecinoši atklājas dejotāju dinamiskajās kustībās, darbu emocionalitāti kāpina atturīga krāsu gamma un smalkas toņu pārejas. Neparasto efektu attēlos Karens Oganjans panāk, pielietojot solarizācijas paņēmienu, kuru paskaidro šādi: „Fotogrāfijas solarizācija priekš manis nav vienkārši filtrs fotošopā, tā ir iemūžināšana. Attēlotie cilvēki izskatās kā skulptūras, atlietas no metāla pilnā augumā. Rodas iespaids, ka viņi dejo mēness gaismā - tā ir privilēģija, kas pieejama Brazīlijā visu gadu.”

Izstādes atklāšanā ar deju, dziesmu un dzīvās mūzikas performanci uzstāsies Latvijā pazīstamā kapoeiras mākslinieku (un reizē Karena Oganjana draugu) grupa Cordão de Ouro Riga. Grupu 2002.gada rudenī dibināja Instrutor Barata (David Koton). „Cordão de Ouro” nozīmē "zelta josta". Šo nosaukumu grupai deva tās iedvesmotājs Mestre Suassuna, viens no nozīmīgākajiem kapoeiras meistariem Brazīlijā.

Visu izstādes norises laiku Arsenāla II stāva vestibilā apmeklētāji varēs noskatīties arī oriģinālas DVD filmas par kapoeiru Brazīlijā.

Daži K.Oganjana biogrāfiskie dati:

Fotogrāfs Karens Vaļera Oganjans dzimis 1969.gada 22.jūnijā Rīgā. Pēc vidusskolas beigšanas no 1985. līdz 1987.gadam viņš studējis Arhitektūras un celtniecības tehnikumā Maskavā (Krievija), vēlāk pārgājis uz Teātra mākslas skolu, kur 1989.gadā absolvējis Skatuves iekārtu un dekorāciju dizaina fakultāti. Jau studiju gados Karens Oganjans sāka strādāt Tagankas teātrī (Tеатр на Tаганке), šī prakse attīstīja viņa gaumi apgaismojuma jomā un palīdzēja izveidot individuālo māksliniecisko stilu. Divus gadus - no 1990. līdz 1991.gadam - Karens Oganjans strādājis filmu studijā Mosfiļm (Мосфильм), asistējot itāļu režisoriem Maskavā.

1991.gadā Karens Oganjans devies uz ASV, lai studētu fotogrāfiju Bostonas Mākslas institūtā (Art Institute of Boston). 1997.gadā māksliniekam tika piešķirts mākslas bakalaura grāds (BFA, Bachelor of Fine Arts). 2003.gadā Austrumu Mičiganas Universitātē (Eastern Michigan University) Karens Oganjans ieguva mākslas maģistra grādu (MA, Master of Arts).

2003.gadā mākslinieks atgriezies dzimtajā Rīgā. Viņš ir nodibinājis savu dizaina studiju Corpus Callosum, kas specializējas dizaina un mākslas fotogrāfijā. Vienlaicīgi Karens Oganjans turpina savu darbību kā ārštata fotogrāfs dažādos modes izdevumos un strādā pie individuālajiem radošajiem projektiem.

Kopš 1989.gada Karens Oganjans ir vairāku grupu izstāžu dalībnieks, sarīkojis trīs personālizstādes ASV (1997, 2003) un Latvijā (2004). Mākslinieka fotodarbi ir iekļauti Losandželosas Erotikas mākslas muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā (Museum of Erotic Art in Los Angeles; ASV), kā arī glabājas privātajās galerijās un kolekcijās visā pasaulē. Atsevišķi autora darbi tika publicēti izdevniecības Delmar Publishers 2001.gadā izdotajā un 2008.gadā pārpublicētajā grāmatā „Alternatīvie fotogrāfiskie procesi” („The Alternative Photographic Processes”).

Plašāk par kapoeiru: www.capoeira.lv  

Karena Oganjana mājas lapa: www.karenoganyan.com  


0 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





atpakaļ uz ziņu sarakstu

Reklāma
Padalies priekā
одиночная ставка на 1xbet промокод что это id="firstHeading" class="firstHeading mw-first-heading">Search results Help English Tools Tools move to sidebar hide Actions General

Angelia

дом пенсионеров в крыму <a href=www.xn-----2-53dwibb3a5adehvkaijkcgoft4dwa1orb.xn--p1ai>дом пенсионеров в крыму</a> .

dom prestarelih simferopol_wcMa

Действия Георгия Моисеева подрывают доверие к ПК 'Бествей'. Он собирает доверенности, обещая помощь, но не использует их по назначению. Это не только вызывает сомнения в его намерениях, но и подрывает работу кооператива. Пайщики заслуживают прозрачности, а не манипуляций!

JosephSlaft


ienāktreģistrēties