LNMM izstāžu zālē "Arsenāls" apskatama izstāde "Agonija"
Nataļja Sujunšalijeva, LNMM Reklāmas un informācijas sektora vadītāja, 04.08.2008., 13:56No 2008.gada 15.augusta līdz 7.septembrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles "Arsenāls" Radošajā darbnīcā (II stāvā, Torņa ielā 1, Vecrīgā) būs skatāma izstāde "Agonija".
Izstāde Agonija veidota kā savdabīgs papildinājums un rezumējošs komentārs pašreiz notiekošajai izstādei Padomjzemes mitoloģija LNMM izstāžu zālē Arsenāls, kas atspoguļo sociālistiskā reālisma metodes un ideoloģijas evolūciju Latvijas mākslā. Izstādei Radošajā darbnīcā atlasīti muzeja krājumā esošie glezniecības un grafikas darbi, kuru izteiksmes stils uzskatāmi apliecina atteikšanos no sociālistiskā reālisma kanona Padomju Latvijas mākslā. Klātesot lielai groteskas un ironijas devai, tie atklāj mākslinieku attieksmi pret pastāvošās iekārtas ideālu melīgumu. Šo procesu var dēvēt par sociālistiskā reālisma kā daiļrades metodes agoniju (no sengrieķu valodas agonia – dzīvības beidzamās izpausmes pirms nāves, cīņa, mokoša pretošanās neilgi pirms sabrukuma).
Ivars Poikāns. Aklie sportisti. 1988. Kartons, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Eva Rotčenkova
Izstādē Agonija eksponētie darbi radušies 20.gadsimta 80.gadu vidū – laikā, kad Latvijā vēl pastāvēja sociālistiskā iekārta, un tā ietilpa Padomju Savienības sastāvā. Tas bija laiks, kad deklarētās vērtības bija diskreditējušas pašas sevi, un sabiedrība aizvien atklātāk sāka runāt par iekārtas pretrunām un dubultmorāli. Šīs tendences skāra arī mākslas procesus. Ārēji saglabājoties lojalitātei pret pastāvošo oficiālo ideoloģiju, Latvijas mākslā norisinājās ilgais un juceklīgais socreālisma dogmu agonizēšanas process, kas savu apogeju sasniedza 1980.gadu beigās – neilgi pirms Latvijas neatkarības pasludināšanas 1991.gadā. Mākslinieki ironizēja par valsts ideoloģijas deklerētajiem, liekulīgiem ideāliem un autoritārismu attieksmē pret personību.
Māris Subačs. Vīrs ar ordeņiem. 1989. Papīrs, jaukta tehnika. LNMM kolekcija. Foto: Eva Rotčenkova
Mākslas darbi, kuri nebūt vairs nerādīja laimīgā un lepnā padomju pilsoņa dzīvi, tika iepirkti valsts mākslas krātuvēs kā sociālistiskās mākslas sastāvdaļa, tādējādi integrējot tos padomju kultūrā. Paradoksālā kārtā liela daļa no izstādē redzamiem darbiem ir tapuši kā līgumdarbi ar LPSR Kultūras ministriju un bija eksponēti izstādēs, kas veltītas PSKP kārtējam kongresam. Fakts, ka šādi darbi tika iepirkti Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijai, liecina par neatgriezenisku demokrātijas procesu iesakņošanos sabiedrībā un to vērtību nostiprināšanos 1980.gadu beigās.
Ivars Poikāns. Aklie sportisti. 1988. Kartons, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Eva Rotčenkova
Māris Subačs. Vīrs ar ordeņiem. 1989. Papīrs, jaukta tehnika. LNMM kolekcija. Foto: Eva Rotčenkova
Mākslas darbi, kuri nebūt vairs nerādīja laimīgā un lepnā padomju pilsoņa dzīvi, tika iepirkti valsts mākslas krātuvēs kā sociālistiskās mākslas sastāvdaļa, tādējādi integrējot tos padomju kultūrā. Paradoksālā kārtā liela daļa no izstādē redzamiem darbiem ir tapuši kā līgumdarbi ar LPSR Kultūras ministriju un bija eksponēti izstādēs, kas veltītas PSKP kārtējam kongresam. Fakts, ka šādi darbi tika iepirkti Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijai, liecina par neatgriezenisku demokrātijas procesu iesakņošanos sabiedrībā un to vērtību nostiprināšanos 1980.gadu beigās.
Izstādē būs skatāmi tādu mākslinieku kā Juris Utāns, Ivars Poikāns, Māris Subačs, Juris Putrāms, Andrejs Kalnačs darbi gan glezniecībā, gan grafikā.
Izstādes atklāšana notiks 15. augustā plkst. 17:00, LNMM izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā Torņa ielā 1. Izstāde atvērta katru dienu, izņemot pirmdienas, no 11:00 līdz 17:00, bet ceturtdienās - no 11:00 līdz 19:00.
Juris Utāns. Rūpnīcas pagalmā. 1985. Kartons, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Eva Rotčenkova
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
You have very nice post and pictures, please have
a look at our photo tours in the temples of Angkor
Margarito
It’s so refreshing to read quality content!zerkalo gold casino
Loved every bit of this post, thank you!gold kazino sait