Gētes Institūts Rīgā
Antra Balode, 03.11.2008., 17:14Fotoizstāde: Jozefs Šulcs "lietišķais" Modernā arhitektūra starp fotogrāfiju un glezniecību
Jozefs Šulcs fotografē modernas funkcionālas celtnes kā degvielas uzpildes stacijas, daudzstāvu autostāvvietas, kioskus un noliktavu halles.
Taču fotogrāfijās šīs ēkas pirmajā acumirklī nav atpazīstamas, jo mākslinieks objektus ir tiktāl attālinājis no realitātes, ka tās kļūst par oriģinālām ģeometrisku laukumu un ķermeņu kompozīcijām.
Izmantojot digitālu fotogrāfiju apstrādi, mākslinieks izdzēš absolūti visas norādes uz ēkas apkārtējo vidi, vecumu un atrašanās vietu: personas, durvis, uzrakstus, reklāmas un dekorācijas. Atklājas tīrā arhitektoniskā forma. Ar acīm redzamo fotogrāfiju apstrādi Jozefs Šulcs uzsver distanci starp tēlu un attēlu un kāpina distancētību starp tēlu un realitāti. Fotogrāfijas mudina vērotāju katrā mākslas darbā no jauna apjaust robežu starp glezniecību un fotogrāfiju un pašam izšķirties par attēla realitāti un ne-realitāti.
Jozefs Šulcs ir viens no savas paaudzes progresīvajiem fotogrāfiem. Mākslinieks dzimis 1966. gadā Bišofsburgā (Polijā). Pēc menedžmenta studijām un uzņēmējdarbības vadītāja diploma iegūšanas J. Šulcs 1993. gadā uzsāka studijas Diseldorfas Mākslas akadēmijā. Līdz 1999. gadam Šulcs studēja pie prof. B. Behera un laikā no 1999. līdz 2002. gadam pie prof. T. Ruffa, kura meistarskolnieks bija laikā no 2000. līdz 2001. gadam.
1996. gadā J. Šulcs bija viespasniedzējs Mākslas skolā Umejā (Zviedrija) un 2001. gadā Oslo Valsts amatniecības un mākslas industrijas skolā (Norvēģija). Jau studiju laikā J. Šulcs saņēma dažādas balvas un stipendijas. 2000. gadā viņš ieguva Gepingenes Mākslinieku savienības Gada balvu, ieguva 3. vietu artBahn konkursā kā arī Kodak un Large Format Inkjet-Award 2. godalgu. 2001. gadā Jozefs Šulcs kā "2001. gada Eiropas arhitektūras fotogrāfs" kļuva par konkursa db architekturbild laureātu ar darbu grupu "centres commerciales".
Nākamajā gadā fotogrāfs saņēma Ziemeļreinas-Vestfālenes federālās zemes Mākslas un kultūras fonda stipendiju. 2005. gadā J. Šulcs kļuva par festivāla "Voies Off" de Recontres d’Arles pirmās vietas ieguvēju. Jozefs Šulcs galvenokārt nodarbojas ar arhitektūras fotogrāfiju, īpašu uzmanību veltot industriālu un funkcionālu celtņu fotogrāfijai un digitālai apstrādei. Šobrīd Jozefs Šulcs dzīvo un strādā Diseldorfā.
Par izstādi "lietišķais"
Jozefa Šulca darbi veidoti fotogrāfijas jaunās lietišķības tradīcijā, kas aizsākās 1930. gados. Šī virziena mērķis bija loģiskas un pārliecinošas attēlu valodas pretnostatīšana plašumā ejošajai mākslinieciskajai fotogrāfijai un lietu attēlošana to vienkāršībā un skaistumā. Jozefam Šulcam šodien, pretstatā tālaika māksliniekiem, ar uzņēmumu digitālas apstrādes palīdzību vispirms jāatklāj skatam mūsdienu funkcionālā arhitektūra.
Izstādes lietišķais pamatā ir fabriku un industrijas haļļu tīro arhitektonisko formu atsegums. Noliktavu celtņu arhitektūra parasti nenorāda ne uz to mērķi, ne pielietojumu. Tikai dabiskā apkārtējā vide, logi un durvis, uzraksti, dekorācijas un personas palīdz identificēt šīs ēkas. Taču tieši šos nozīmi piešķirošos elementus Jozefs Šulcs digitālās attēlu apstrādes ceļā izdzēš no savām fotogrāfijām.Tā atklājas celtņu tīrā forma.
Taču viņa fotogrāfijas atklāj nevis nespecifiskus un neko neizsakošus šķūņus, bet gan daudzveidīgas un oriģinālas nenoteikta vecuma ģeometrisku laukumu un ķermeņu kompozīcijas un konstrukcijas nekonkrētā telpā. Jozefa Šulca attēlos visas būves izskatās kā aktuālas skices, jaunceltnes vai tikko restaurētas būves.
Ar šāda veida attēlu apstrādi Jozefs Šulcs apzināti noārda robežu starp "fotogrāfisko" un "glezniecisko realitāti". Viņš divējādi apvērš fotogrāfisko procesu: reducē reāli eksistējošas ēkas līdz to konstrukcijas idejai un fotogrāfiski reālo attēlu pārvērš atpakaļ tā "sākotnēji" virtuālajā tēlā. Kamēr digitālo attēlu radītāji strādā pretējā veidā, Jozefs Šulcs mākslīgus attēlus atveido iespējami patiesus.
Aplūkotāja pirmais skatiens vērsts uz attēla patiesumu, taču tūdaļ seko konstatējums, ka dzīves realitāte attēlā neatspoguļojas atbilstoši oriģinālam. Tāpēc Šulca darbi skatītājam liek nepārtraukti nemanāmi pāriet robežu starp realitāti un ne-realitāti. Līdz pašām beigām paliek neskaidrs, vai tās patiešām ir lielas industrijas celtnes modernā rūpniecības parkā, jeb arī modeļi mākslinieka ateljē. Tādā veidā Jozefs Šulcs apšauba fotogrāfiskā attēla "objektivitāti" un parāda, ka pamatā ikviens attēls ir mākslinieka vizuālās iztēles konstrukts.
Citi Jozefa Šulca projekti
Par sērijas centre commercial fotogrāfiskajām panorāmām Jozefs Šulcs ieguva "2001. gada Eiropas arhitektūras fotogrāfa" titulu. Ar digitālās attēlu apstrādes metodi fotogrāfs panorāmās, centres, savienoja 30 atsevišķu iepirkšanās centru fotogrāfijas. Ar to viņš parāda, ka priekšpilsētu iepirkšanās centri iekļaujas tipoloģijā, kas tikai pirmajā acumirklī liekas arhitektoniski banāla.
2000. gadā tapušajai izstādei lietišķais 2003. gadā seko izstāde formas. Aktuālākajā sērijā pāreja Jozefs Šulcs pievēršas savai raksturīgākajai tematikai: robežu šķērsošanai. No vienas puses, arī šajā sērijā mākslinieks tehniski darbojas uz robežas starp glezniecību un fotogrāfiju. No otras puses, viņš fotografē robežu šķērsošanas vietas Eiropā kā vairāk vai mazāk izbālējušus pieminekļus bijušajām robežām starp Eiropas valstīm un eiropiešu galvās.
Lielu lomu šeit spēlē paša mākslinieka biogrāfija. "Mana interese par kādreizējām robežu pieredzes vietām saistīta ar personīgo biogrāfiju. Es esmu izaudzis Polijā, zemē, kuras teritorija vēstures gaitā piedzīvojusi vairākas izmaiņas. Drīz arī tur izzudīs robežsardzes ierēdņi. Robežpārejas vietas atstās miermīlīgu iespaidu – taču tās vēl ilgi modinās galvās satraucošus attēlus." (Jozefs Šulcs pāreja)
Izstādes (K = katalogs; S = personālizstāde; G = grupas izstāde)
2008 Friedrichshafen, ZF-Kulturstiftung im Zeppelin Museum (K/S)
2007 Itālija/Milāna, Galleria Manuela Klerkx (K/S)
Geppingena, Kunstverein(K/S)
Ķelne, Fiebach & Minninger Galerie übergang (K/S)
Dienvidāfrika/Keiptauna, Focus Contemporary Photography Gallery (S)
2006 Etlingene/Karlsrūe, Galerie Heinz-Martin Weigand übergang (S)
ASV/Ņujorka, Aperture Galery ReGeneration, 50 Photographers of Tomorrow (G)
Pingao International Photography Festival, Ķīna (K, G)
2005 Ķelne, Fiebach & Minninger Galerie Neue Arbeiten (S)
Austrija/Grāca, MuWa, Museum für Wahrnehmung Hallen (S)
Ingolštate, Kunstverein Ingolstadt Subareale (S)
Šveice/Lozanna Musée de l’Elysée ReGeneration, 50 Photographers of Tomorrow (K/G)
Itālija/Milāna, Galleria Carla Sozzani (G)
Minhene, white box / kulturfabrik all about Düsseldorf (K/G)
Francija/Arla Voies Off, Festival Off de "Recontres d´Arles" (G)
2004 Itālija/Milāna, Studio Manuela Klerkx Mostra #1 (S)
Etlingene/Karlsrūe, Galerie Heinz-Martin Weigand Shape and Space (S)
Beļģija/Lježa, Chassez le naturel Biennale de Liège (K/G)
2003 Etlingene/Karlsrūe, Galerie Heinz-Martin Weigand Formen (S)
Ķelne, Fiebach & Minninger Galerie wald und wiese (S)
Ķelne, Fiebach & Minninger Galerie Ansichten + Ausblicke (G)
Štutgarte, 14-1 Galerie Andreas Gefeller, Thomas P. Proffe, Josef Schulz, Fotografie (G)
Nīderlande/Olsta, Galerie Van Dedem & Tielkemeijer Plastic City, mit Christine Erhard, Andreas Korte und Yun Lee (G)
Rumānija/Bukareste Viziuni in Arhitectura (G)
2002 Diseldorfaf, ACKER204 (zusammen mit Friederike Mainka) (S)
Beblingena, Städtische Galerie transfer, Reisen im Zeitalter von Cyberspace (K/G)
Karlsrūe, Museum für neue Kunst, mnk / zkm In Szene gesetzt. Architektur in der Fotografie der Gegenwart (K/G)
Erlangene, Städtische Galerie Erlangen, dito (K/G)
Kaufbeirene, Kunsthaus Kaufbeuren, dito (K/G)
Reklinghauzena, Kunstpreis KSK Recklinghausen Digitale Bildwelten (K/G)
Karlsrūe, museum für neue kunst mnk / zkm von zero bis 2002 (G)
2001 Bohuma, Galerie Januar (S)
Ķelne, Galerie Fiebach & Minninger Centre Commercial (S)
Nīderlande/Brummena, gist galerie (S)
Etlingene/Karlsrūe, Galerie Heinz-Martin Weigand sachliches (K/S)
Bonna, Bundeskunsthalle db architekturbild 2001 (K/G)
Etlingene/Karlsrūe, Galerie Heinz-Martin Weigand 4 Fotografen - 4 Positionen (G)
2000 Diseldorfa, SYRIUS, josef.schulz@syrius (S)
Reklinghauzena, Kunstpreis KSK Recklinghausen Digitale Bildwelten (K/G)
Zolingene, Museum Baden 54. Bergische Kunstausstellung (K/G)
Diseldorfa kunstbüro bach.selbeck artBahn-Wettbewerb 2000 (G)
Ķelne/Reinauhafena, KODAK-Preisträger >ausgezeichnet<, Fotografien 1998-2000 (G)
1998 Ķelne, ART Cologne Sonderausstellung der SK Stiftung Kultur: gestern genau jetzt. Arbeiten einer photografischen Schule (G)
1997 Diseldorfa, Kunstakademie Bis Zwölf (G)
Diseldorfa, Filmwerkstatt Nullkopie - Projektionen (G)
Kontaktiem ar mākslinieku: www.josefschulz.de
Izstādes laiks: 10.11.2008. – 24.01.2009,
10.11. – 23.12.2008. un 12.01. – 24.01.2009.: pirmdien - piektdien: 9:00 – 20:00, sestdien: 9:00 – 15:30;
5.01. – 9.01.2009.: pirmdien - piektdien: 9:00 – 17:00
Vvalkyie
Hola, volia saber el seu preu.TedSax
Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed! Very helpful info specifically the last part :) I care for such info a lot. I was looking for this particular info for a long time. Thank you and good luck. (Francisco)Launa