"Es un māksla"
Baiba Sprance, Diāna Dimza-Dimme, 11.06.2010., 09:22No 2010. gada 18. jūnija līdz 12. jūlijam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā (K.Valdemāra ielā 10a), 2. stāva vestibilā notiks kārtējā LNMM izglītības programmas "Es un māksla" gada noslēguma labāko darbu skate.
No septembra līdz jūnijam divas reizes nedēļā Latvijas Nacionālais mākslas muzejs ir satikšanās vieta izglītības programmas "Es un māksla" dalībniekiem. Līdz ar mākslas darbu apskati muzeja pastāvīgajās ekspozīcijās un jaunākajās izstādēs bērni un pieaugušie zīmēšanas nodarbībās mēģina saprast, kas ir māksla, iepazīst darba uzbūves elementus, izteiksmes līdzekļu iespējas, vienlaicīgi paplašinot zināšanas par mākslas vēsturi, personībām un virzieniem. Katra nodarbība ir veltīta kādai ar mākslu saistītai tēmai, tā sākas ar sarunām un turpinās ar zīmēšanas uzdevumu, praksē pārbaudot iegūtās atziņas. Akcents nodarbībās tiek likts uz mākslas procesa iepazīšanu.
Zīmēšana notiek grupās, kur atsevišķi darbojas jaunākie programmas apmeklētāji (4 – 8 gadu vecuma bērni) un visi zīmēt gribētāji sākot no 9 gadu vecuma līdz neierobežotam vecumam. Nodarbības vada LNMM Komunikāciju nodaļas izglītības programmu kuratores – māksliniece Baiba Sprance, kura specializējas darbā ar vecāko grupu, savukārt ar bērniem līdz 2010. gada pavasarim strādāja muzeja pedagoģe Marta Ķipsne (Pallo), bet pašreiz radošo procesu turpina māksliniece Diāna Dimza-Dimme.
Dažādos vecumos cilvēka apziņa darbojas citādi, tāpēc arī abu grupu specifika atšķiras. Cilvēks bērnībā domā un uztver pasauli tēlaini. Aptuveni desmit gadu vecumā sāk attīstīties abstrakti loģiskā domāšana. Tie ir dabiski procesi cilvēka kā dzīvas, domājošas būtnes pilnveidošanās gaitā. Bērnībā cilvēks pasauli uztver jūtīgi, intuitīvi un tieši. Arī viņa iztēle strādā brīvi un radoši. Ja vien tēma rezonē bērna apziņā, viņš bez liekas šaubīšanās un paškritikas var attēlot, ko vien vēlas.
Jaunākā grupa šogad darbojās gan LNMM galvenās ēkas pastāvīgajā ekspozīcijā un aktuālajās izstādēs, gan devās zīmēt uz izstāžu zāli Arsenāls ar uzdevumiem, kuru mērķis bija nostiprināt šo individuālo redzējumu un lietu uztveri. Piemēram, "Brīvais kadrējums" izstādē "Gleznots Normandijā", "Ilustrācija Margaritas Stārastes pasakai", "Vairāk krāsas’’, "Tautiskie motīvi" izstādē "Zelta darbi" un citi. Bērni ekspozīcijā var strādāt kopā ar vecākiem vai patstāvīgi, veselu stundu koncentrējot savu uzmanību uz vienu gleznu vai uzdevumu. Tas ir ļoti kvalitatīvs laiks, ko bērns pavada muzejā, pilnībā atrodoties citā vidē, kas bagātina un veido viņa izpratni par apkārtējo pasauli un iespējām tajā. Neparasti un aizraujoši ir gleznot muzejā atklājot krāsas!
Pieaugušajiem attiecības ar mākslu veidojas citādi, to ietekmē indivīda personība, izglītība un dzīves pieredze. Jebkurš cilvēks vienlaikus var būt gan mākslas patērētājs, gan radoša personība. Jūtot, ka kāds no šiem aspektiem dzīvē nav pietiekami noslogots, daudzi ir gatavi veltīt gan enerģiju, gan laiku, lai to labotu.
Pieaugot cilvēks iemācās vērtēt sevi. Skola ar tās racionālo un loģisko praksi padara vājākas saites ar jūtīgo uztveri, kāda ir bērnībā. Vairums pieaugušo par to jau ir aizmirsuši pavisam, pierodot rīkoties un uztvert realitāti pēc iemācītām un zināmām shēmām. Bet mākslas īstā pievilcība slēpjas tieši iracionālajā aspektā. Bieži vien vecākās grupas uzdevumi, kas saistās ar iztēli, liekas tik nepārvarami grūti. Programmas "Es un māksla" uzdevums ir palīdzēt cilvēkiem attīstīt savas neizmantotās iespējas, un galu galā izrādās, ka mākslas valodas iepazīšana vai vienkārši atcerēšanās var kļūt visai interesanta.
Šajā sezonā nodarbības vecākajai zīmētāju grupai noritēja gan atsevišķu autoru – Johana Valtera (tēmas: sarežģītā krāsa, darbu iekšējā ritmika), Edvarda Grūbes (tēma: aktīvā-pasīvā krāsa, žests, faktūra) gleznu izstādēs, gan laikmetīgās grafikas izstādē "Vielmaiņa" (tēmas: faktūra, dzejolis un vizualizācija, dārzs mēnesnīcā, manas dzīves līnija), izstādē "Mākslinieks. Portrets. Pašportrets" (man tuva personība, laikmeta liecība, pašportrets, portrets – iespēja citām tēmām), izstādē "Zelta darbi" (gaisma, logs uz nezināmo, laime, zelta mirklis) un arī citās, piedāvājot dažādus redzējumus un interpretācijas par šiem tematiem.
Pēc tradīcijas katras sezonas noslēgumā muzejā tiek rīkota audzēkņu labāko darbu skate. Visus iepriekšējos gadus tās tika organizētas LNMM Radošajā darbnīcā izstāžu zālē Arsenāls, taču šogad – programmas jubilejas gadā – izstādes norise pārcelta uz muzeja galveno ēku. Kā vienmēr, tie ir mācību, nevis speciāli šai izstādei veidoti darbi. Izstādē eksponēti eļļas pasteļu zīmējumi – veiksmīgākās darbu kopijas un labākās radošās kompozīcijas par tēmām, ar kurām strādājuši pazīstami mākslinieki, kuru darbi bija skatāmi muzeja izstādēs un ekspozīcijās gada laikā.
"Kvalitātes kritērijs ir nevis perfekts formas attēlojums, bet gan darbam veltītā uzmanība un enerģija. Tieši interese un godīgums šo mākslas draugu, tāpat kā viņu profesionālo kolēģu, darbiem piešķir īpašu šarmu un vērtību. Ar laiku kļūst skaidrs, ka attiecības ar mākslu katram var būt tuvas un draudzīgas," projektu komentē programmas kuratores. "Es un māksla’’ nav tradicionāla muzeja izstāde, bet gan pierādījums mākslas muzeja apmeklētāju atgriezeniskajai saitei un liecība tam, ka labāk saprast un iepazīt mākslu arī šādā veidā ir iespējams katram, kas vēlas to darīt.
Zīmēšanas nodarbības bērniem un pieaugušajiem "Es un māksla" Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā notiek kopš 2000. gada. Desmit gadu laikā tās kļuvušas ļoti populāras un pieprasītas apmeklētāju vidū. Katru jaunu sezonu programma piesaista arvien vairāk interesentu.
TedSax
It’s so refreshing to read quality content!online unsecured personal loans
Your writing style is just amazing!best quick personal loans online