Es un māksla
Nataļja Sujunšalijeva, 18.05.2009., 19:10No 2009.gada 18.jūnija līdz 5.jūlijam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā (II stāvā, Torņa ielā 1, Vecrīgā) notiks kārtējā LNMM izglītības programmas Es un Māksla gada noslēguma labāko darbu skate
Desmit mēnešus – no 2008.gada septembra līdz 2009.gada jūlijam – divas reizes nedēļā Latvijas Nacionālais mākslas muzejs ir satikšanās vieta tiem, kas vēlas tuvāk iepazīt mākslas radīšanas procesu: no teorijas līdz praksei, no latviešu profesionālās mākslas sākumiem līdz mūsdienu koncepcijām. Šādu iespēju piedāvā 2000.gadā aizsāktā muzeja izglītības programma Es un Māksla – zīmēšanas nodarbības bērniem un pieaugušajiem, kuras deviņu gadu laikā kļuvušas ļoti populāras un pieprasītas apmeklētāju vidū. Katru jaunu sezonu programma Es un Māksla piesaista arvien vairāk interesentu.
Zīmēšana notiek grupās, kur atsevišķi darbojas jaunākie programmas apmeklētāji (4 – 8 gadu vecuma bērni) un visi zīmēt gribētāji sākot no 9 gadu vecuma līdz neierobežotam vecumam. Nodarbības vada LNMM Komunikāciju nodaļas Izglītības programmu kuratores – Baiba Sprance, kura specializējas darbā ar vecāko grupu, un Marta Ķipsne, kurai uzticēti vismazākie zīmētāji.
Dažādos vecumos cilvēka apziņa darbojas citādi, tāpēc arī abu grupu specifika atšķiras. Cilvēks bērnībā domā un uztver pasauli tēlaini. Aptuveni desmit gadu vecumā sāk attīstīties abstrakti loģiskā domāšana. Tie ir dabiski procesi cilvēka kā dzīvas, domājošas būtnes pilnveidošanās gaitā. Bērnībā cilvēks pasauli uztver jūtīgi, intuitīvi un tieši. Arī viņa iztēle strādā brīvi un radoši. Ja vien tēma rezonē bērna apziņā, viņš bez liekas šaubīšanās un paškritikas var attēlot, ko vien vēlas. Jaunākā grupa darbojas LNMM pastāvīgajā ekspozīcijā ar uzdevumiem, kuru mērķis ir nostiprināt šo individuālo redzējumu un lietu uztveri. Piemēram, "Savs pašportrets", "Košums'', "Pelēks ir krāsains" "Kāda izskatās laime?", "Zīmējam, ko redzam!," "Pasaka par gleznu", "Glezna tuvplānā" u.c.
Pieaugušajiem attiecības ar mākslu veidojas citādi, to ietekmē indivīda personība, izglītība un dzīves pieredze. Jebkurš cilvēks vienlaikus var būt gan mākslas patērētājs, gan radoša personība. Jūtot, ka kāds no šiem aspektiem dzīvē nav pietiekami noslogots, daudzi ir gatavi veltīt gan enerģiju, gan laiku, lai to labotu.
Pieaugot cilvēks iemācās vērtēt sevi. Skola ar tās racionālo un loģisko praksi padara vājākas saites ar jūtīgo uztveri, kāda ir bērnībā. Vairums pieaugušo par to jau ir aizmirsuši pavisam, pierodot rīkoties un uztvert realitāti pēc iemācītām un zināmām shēmām. Bet mākslas īstā pievilcība slēpjas tieši iracionālajā aspektā. Bieži vien vecākās grupas uzdevumi, kas saistās ar iztēli, liekas tik nepārvarami grūti. Programmas Es un Māksla uzdevums ir palīdzēt cilvēkiem attīstīt savas neizmantotās iespējas, un galu galā izrādās, ka mākslas valodas iepazīšana vai vienkārši atcerēšanās var kļūt visai interesanta.
Līdz ar mākslas darbu apskati muzeja pastāvīgajās ekspozīcijās un jaunākajās izstādēs pedagogu vadībā programmas dalībnieki praktisku nodarbību ceļā mēģina saprast, kas ir māksla, iepazīst darba uzbūves elementus, izteiksmes līdzekļu iespējas un paralēli paplašina savas zināšanas par mākslas vēsturi, personībām un virzieniem. Katra nodarbība ir veltīta kādai ar mākslu saistītai tēmai, tā sākas ar sarunām un turpinās ar zīmēšanas uzdevumu, kurā iegūtās atziņas var pārbaudīt praksē. Akcents nodarbībās tiek likts uz mākslas procesa iepazīšanu.
Pēc tradīcijas katras sezonas noslēgumā, arī šovasar, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles Arsenāls (Torņa ielā 1, Vecrīgā) II stāvā Radošajā darbnīcā tiek rīkota audzēkņu zīmējumu skate. Izstādē eksponēti eļļas pasteļu zīmējumi – veiksmīgākās darbu kopijas un labākās radošas kompozīcijas par tēmām, kuras savos darbos risinājuši mākslinieki, kuru darbi bija skatāmi muzeja izstādēs un ekspozīcijās šīs sezonas laikā.
Šogad nodarbības notikušas gan atsevišķu autoru – Gvido Brūvera (tēmas: priekšmeta stāsts, līnijas dinamika), Intas Rukas (tēma: cilvēks un viņa vide), Niklāva Strunkes (tēma: realitāte – plakņu un apjomu spēles), Leonarda Laganovska (tēmas: mana tribīne, mērogu maiņa, krāsas raksturs) izstādēs, Purvīša balvas izstādē (tēmas: telpas sajūta, zieda portrets, vienkāršās lietas, brīnums, smalkās realitātes kustības), piedāvājot dažādus redzējumus un interpretācijas par šīm tēmām.
"Es un māksla’’ nav tradicionāla muzeja izstāde, bet gan pierādījums mākslas muzeja apmeklētāju atgriezeniskajai saitei un liecība tam, ka labāk saprast un iepazīt mākslu arī šādā veidā ir iespējams katram, kas vēlas to darīt.
Josephfruck
manuscripts underwent in the MiddleEpiphonehvf
the spread of parchment.Zodiacidl