Arnis Balčus “Myself, Friends, Lovers and Others”
Uldis, 25.01.2006., 20:20Gadu atpakaļ, kad pirmo reizi sastapos ar Arņa Balčus fotogrāfijām, ilgi nebija jāgaida un ”spriedums” manā galvā ātri bija gatavs. Sanāca tā, ka pirmā saskarsme ar Balčus fotogrāfijām bija tieši ar ciklu “Myself, Friends, Lovers and Others”. Nē, tas puisis nav normāls! Pavirši skatoties, nav grūti nonākt tieši pie šāda secinājuma. Un ja mākslas foto būtu plaša patēriņa produkts, tad neizbēgami pie Saeimas ēkas pulcētos pensionāru bariņš, aicinot izbeigt “ekshibicionisma propagandu”.
“Myself, Friends, Lovers and Others” Balčus spēlējas ar momentuzņēmuma estētiku, piedāvājot to kā daļu no mūsdienu komunikācijas veidiem pilsētas vidē. Ciklā ietverto fotogrāfiju vidū ir gan portreti, gan klusās dabas, bet galvenokārt dominē fragmenti no seksuālām ainām, kurās bieži vien modeļa lomā ir iejuties arī pats autors.
Nopietnāk iedziļinoties, jau iepriekš minētajā ciklā, ieskicējas aprises nevis perversijas slavinājumam, bet dziļi intīmām fotogrāfijām. Un “ziepjutrauka tehnika” izrādās tikai līdzeklis, lai skaidrāk atklātu situāciju - ikdienišķus un ļoti personiskus brīžus, kādus vairums ļaužu nevēlētos publiski izrādīt.
Primitīva zibspuldzes gaisma un nevērīgs pat atklāti paviršs kadrējums tikai uzsver ainu familiaritāti, ko neizdotos tik veiksmīgi parādīt, ja tas pats būtu veikts tehniski un kompozicionāli pareizi ar “skaistu” gaismu un “fotogrāfijai sagatavotiem” personāžiem. Balčus fotogrāfija ir mirklis. Mirklis mīlestības, mirklis patiesuma un protams – mirklis dzīves.
Viennozīmīgi, ka pirmais jautājums, kas rodas pēc Balčus fotogrāfiju apskates ir jautājums pašam sev. Vai es tā varētu? Vai es spētu atklāt savu dzīvi sabiedrībai šajā intīmākajā līmenī? Viela pārdomām. Šeit nāk prātā, kāds atmiņā iespiedies teikums, kura izcelsmi jau sen esmu aizmirsis, katrs mākslinieks ir sava veida ekshibicionists. Un galvenokārt tieši emocionālajā un garīgajā līmenī.
Caur un cauri konceptuālists, tāds ir Arnis Balčus kā fotogrāfs. Liekot uzsvaru uz ideju, klasiskās fotogrāfijas vērtības - tehniskā kvalitāte un kadrējums “pēc mācību grāmatas” paliek kaut kur tālāk otrajā plānā. Bet caurskatot šo fotogrāfiju ciklu, tomēr gana spēcīgi ir jūtams rūpīgs darbs atlases procesā, kā rezultātā mēs redzam momentuzņēmumu kopumu ar māksliniecisku vērtību.
Vai tas ir mājiens ar augsti paceltu galvu - man ir vienalga kā fotografēt, tāpat varu to darīt izcili? Mēs varam tikai minēt vai autors ir eksperimentālā laikmeta upuris, kad mākslinieki par visām varēm cenšas izspiest no sevis kaut ko oriģinālu un nebijušu, vai arī tas ir dziļi izsvērts un par labāko atzīts veids kā izpaust savu redzējumu.
Jebkurā gadījumā autors ir guvis atpazīstamu un fotomākslas kritiķu atzinību gan Latvijā, gan ārzemēs un par spīti savam nelielajam gadu skaitam ir paspējis iekrāt palielu skaitu solo izstāžu un piedalīties veselā virknē grupu izstādēs. Visā visumā rodas vēlme nosaukt Arni Balču par veiksmīgāko un atpazīstamāko Latvijas jauno fotogrāfu.
re-lab.net/arnis - Arņa Balčus vietne internetā.
Nopietnāk iedziļinoties, jau iepriekš minētajā ciklā, ieskicējas aprises nevis perversijas slavinājumam, bet dziļi intīmām fotogrāfijām. Un “ziepjutrauka tehnika” izrādās tikai līdzeklis, lai skaidrāk atklātu situāciju - ikdienišķus un ļoti personiskus brīžus, kādus vairums ļaužu nevēlētos publiski izrādīt.
Primitīva zibspuldzes gaisma un nevērīgs pat atklāti paviršs kadrējums tikai uzsver ainu familiaritāti, ko neizdotos tik veiksmīgi parādīt, ja tas pats būtu veikts tehniski un kompozicionāli pareizi ar “skaistu” gaismu un “fotogrāfijai sagatavotiem” personāžiem. Balčus fotogrāfija ir mirklis. Mirklis mīlestības, mirklis patiesuma un protams – mirklis dzīves.
Viennozīmīgi, ka pirmais jautājums, kas rodas pēc Balčus fotogrāfiju apskates ir jautājums pašam sev. Vai es tā varētu? Vai es spētu atklāt savu dzīvi sabiedrībai šajā intīmākajā līmenī? Viela pārdomām. Šeit nāk prātā, kāds atmiņā iespiedies teikums, kura izcelsmi jau sen esmu aizmirsis, katrs mākslinieks ir sava veida ekshibicionists. Un galvenokārt tieši emocionālajā un garīgajā līmenī.
Caur un cauri konceptuālists, tāds ir Arnis Balčus kā fotogrāfs. Liekot uzsvaru uz ideju, klasiskās fotogrāfijas vērtības - tehniskā kvalitāte un kadrējums “pēc mācību grāmatas” paliek kaut kur tālāk otrajā plānā. Bet caurskatot šo fotogrāfiju ciklu, tomēr gana spēcīgi ir jūtams rūpīgs darbs atlases procesā, kā rezultātā mēs redzam momentuzņēmumu kopumu ar māksliniecisku vērtību.
Vai tas ir mājiens ar augsti paceltu galvu - man ir vienalga kā fotografēt, tāpat varu to darīt izcili? Mēs varam tikai minēt vai autors ir eksperimentālā laikmeta upuris, kad mākslinieki par visām varēm cenšas izspiest no sevis kaut ko oriģinālu un nebijušu, vai arī tas ir dziļi izsvērts un par labāko atzīts veids kā izpaust savu redzējumu.
Jebkurā gadījumā autors ir guvis atpazīstamu un fotomākslas kritiķu atzinību gan Latvijā, gan ārzemēs un par spīti savam nelielajam gadu skaitam ir paspējis iekrāt palielu skaitu solo izstāžu un piedalīties veselā virknē grupu izstādēs. Visā visumā rodas vēlme nosaukt Arni Balču par veiksmīgāko un atpazīstamāko Latvijas jauno fotogrāfu.
re-lab.net/arnis - Arņa Balčus vietne internetā.
Aktualitātes forumā
Padalies priekā
You have very nice post and pictures, please have
a look at our saigon photography tour
Catherine
prodamus промокод <a href=www.promokod-prodam.ru/>www.promokod-prodam.ru/</a> .promokod_iyPa
Георгий Моисеев своими действиями ослабляет защиту кооператива ПК 'Бествей'. Мы, пайщики, должны поддержать Крючека Сергея Ивановича, чтобы сохранить наше единство.Josephfruck