"Rīgas Vēsturiskās mūzikas un dejas festivāls 2015"

Laura Iesava, 21.07.2015., 13:32

24. jūlijā ar koncertu Rundāles pilī sāksies "Rīgas Vēsturiskās Mūzikas un dejas festivāls 2015", kas ir vienīgais senās mūzikas festivāls Latvijā, kurā visi koncerti tiek atskaņoti ar vēsturisko instrumentu kopijām.

Foto: Andris Barbāns - ansamblis" La Maison Noble"Oriģināli atrodas arī Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejā, kas atsevišķos gadījumos ļauj tos izmantot koncertiem.

Festivāla mērķis ir piedāvāt plašu un daudzveidīgu senās mūzikas programmu labāko vietējo un ārzemju senās mūzikas izpildītāju sniegumā. Festivāls aktīvi norisināsies jau trešo gadu. Kā teic diriģents un festivāla mākslinieciskais vadītājs Māris Kupčs, Rīgas vēsturiskā mūzika aptver laikposmu no 15. gadsimta līdz 19. gadsimta sākumam jeb no Kalendāra nemieriem līdz Kurzemes pievienošanai Krievijai 1725. gadā. Rīgā viesojās daudzi Mocarta laika skaņraži, tāpēc pie mums Akadēmiskajā bibliotēkā ir atrodami, piemēram, agrīno Mocarta operu klavieru izvilkumi. "Gadās, ka viena partitūra atrodas Rīgā, cita Upsalā, vēl kāda Vācijā", stāsta Māris Kupčs, "pagājušogad pie mums bija ieradies direktors no privātās bibliotēkas Austrijā, lai savā zemē veidotu radio raidījumu par Rīgas un Vīnes mūzikas saitēm. Starp citu, šī bibliotēka atrodas slavenajā koncertzālē, kur Jaungada koncertus diriģējis arī Mariss Jansons. Rīgas vēsturiskās mūzikas saites sniedzas visā Eiropā.""

Kā īpašs notikums būs jau pats festivāla ieskaņas koncerts, kurš notiks Rundāles pilī 24. jūlijā plkst. 18.00. Koncertā piedalīsies jaunā senās mūzikas grupa "Seconda Pratica" vienpadsmit cilvēku sastāvā, kura izturējusi atlasi "Ambronay" festivāla vadītajā "eeemerging: Emerging European Ensembles" projektā, kura partneris ir Rīgas Senās Mūzikas centrs. Grupā darbojas dažādu tautību pārstāvji, kuri Māra Kupča vadībā veidos teatrālu muzikālu uzvedumu ar dejām, bet dzīvos autentiskos apstākļos Bauskas pilī. Tālāk šī programma tiks atskaņota citviet Eiropā. "Protams, mūziķi negulēs uz salmu maisiem un arī grīda nebūs nokaisīta ar salmiem, taču viņi nedēļu mitināsies Bauskas pilī, kas pēc restaurācijas saglabājusi vēsturisko auru", saka Māris Kupčs.

Nākamajā dienā 25. jūlijā plkst. 18.00 skaistajā Mākslas muzeja "Rīgas birža" Ātrijā uzstāsies baroka kora "Collegium Choro Musici Riga" un baroka orķestra "Collegium Musicum Riga" solisti, diriģenta un festivāla mākslinieciskā vadītāja Māra Kupča vadībā, kā arī jaunais klavesīnists Ernests Neimanis. Koncerta uzmanības centrā būs Rīgas 17.-18. gadsimta mūzika.

11. augustā plkst. 19.00 Mazajā ģildē muzicēs vēsturisko klarnešu trio "TutzFrequenz" (Vācija) kopā ar baroka orķestri "Collegium Musicum Riga". Klausītāji varēs uzzināt vēsturisko klarnešu attīstības ceļu ar šalmeju, baroka klarneti, basethornu, kur kopā ar orķestri, kā arī trio solo atskaņos mūziku, kur uzmanības centrā būs klarnete. Interesanti, ka basethorns ir īpašs instruments, kas izgatavots pēc vienīgā zināmā attēla, kas atrodams Mocarta kolēģa Štadlera koncerta programmiņā un pēc kura tapusi šī vēsturiskā instrumenta- basethorna kopija. Un šī pasaulē vienīgā koncerta programmiņa ar 19. gadsimtā izzudušā basethorna attēlu atrodas muzejā Rīgā. Basethornam svarīga loma Mocarta Rekviēmā, kā arī tieši šim instumentam komponēts izcilā skaņraža Klarnetes koncerts.

12. augustā plkst 19.00 Rīgas Vēstures un Kuģniecības muzejā koncertēs vēsturisko pūšaminstrumentu ansamblis "Stadt-Hautboisten Riga". Oboja bijusi ļoti populāra baroka laika komponistu darbos. Vārds oboja "hautbois" ir franču izcelsmes vārds un nozīmē augstais jeb skaļais koks. 18.gs. instruments kļuva par vadošo mūzikas instrumentu Eiropā ar savu maigo skanējumu, atklājot baroka mūzikai tik raksturīgo smalkumu. Programmā skanēs gan franču, gan itāļu, gan arī vācu baroka komponistu mūziku, kas rakstīta tieši šādam sastāvam.

Tālāk festivāla programmā divu franču komponistu operas ar krāšņiem Rundāles pils tērpiem, kuras tiks atskaņotas Mazajā ģildē 16. augustā plkst. 19.00- Ž. B. Lulli "Versaļas grota" un A. Kamprā baletsvīta no operas "Galantā Eiropa". Uzvedumā piedalīsies baroka koris "Collegium Choro Musicum Riga", baroka orķestris "Collegium Musicum Riga", kā arī baroka deju ansamblis "La Maison Noble" diriģenta Māra Kupča vadībā.

Savukārt, 22. augustā plkst. 20.00 Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā programmā "Ēnu teātris ar klavesīnu" piedalīsies jaunie mākslinieki - talantīgais Latvijā dzimušais un patlaban Austrijā muzicējošais klavesīnists Ernests Neimanis, kurš šobrīd Vīnē apgūst vēsturisko taustiņinstrumentu spēli, mecosoprāns Helēna Sorokina, kura Grācā studē operdziedāšanu, kā arī baroka vijolniece Laura Šarova un baroka fagotiste Elīna Vidriķe, "Collegium Musicum Riga" mākslinieces. Programmā skanēs itāļu 16. un 17.gs. kamermūzika. Kā stāsta klavesīnists Ernests Neimanis "Programmā būs iekļauta komponistu Džulio Kačīni (Gulio Caccini), Klaudio Monteverdi (Claudio Monteverdi), Barbara Stroci (Barbara Strozzi) darbi.  Šis laiks saistās ar jaunām tendencēm mūzikā - ne tikai ar krāšņu un drosmīgu mūzikas izteiksmes līdzekļu pielietošanu un dziedātā teksta satura nostādīšanu vissvarīgākajā lomā. Arī sastāvs, kurā mēs spēlēsim- viena balss ar continuo- ir īpaši zīmīgs šim laikam. Kā stāstijis pats Džulio Kačīni - daudzus esot pārsteidzis tas, kā viena balss, kuru pavada basa instruments, spēj būt tikpat iespaidīga, kā piecām vai sešām balsīm rakstīts madrigāls, kas bija līdz šim ierastais rakstības stils. Vokālā mūzika šajā laikā bija vissvarīgākā un instrumentāla mūzika bija absolūti otršķirīga, taču koncertā mēs iekļausim arī atsevišķus instrumentālus skaņdarbus, kurus bija pieņemts izmantot kā starpspēles vai kā priekšspēles solista ievadīšanai noteiktam skaņdarbam, un mazliet improvizācijas. Tā kā jauktajam sastāvam (vokāls un diskantinstruments) literatūra gandrīz neeksistē, mēs arī šajā koncertā piekopsim tā laika ierasto praksi - solo instruments (mūsu gadijumā- vijole) improvizēs līdzi skaņdarbos, kas paredzēti balsij ar "basso continuo"."

23. augustā plkst. 20.00 skanīgajā Rīgas Sv. Marijas Magdalēnas baznīcā īpaši baroka kora mūzikas cienītājiem tiks atskaņots Heinriha Šica (Heinrich Schütz) "Musikalische Exequien". Koncerts vienlaikus būs baroka kora "Collegium Choro Musici Riga" piecu gadu jubilejas koncerts.

Savukārt 29. augustā plkst. 18.00 Mākslas muzejā Rīga birža ar koncertu uzstāsies otrs "eeemerging: Emerging European Ensembles" izvirzītais jaunais senās mūzikas ansamblis Duo Repicco, sniedzot jaunu un īpašu programmas pirmatskaņojumu tieši Latvijas klausītājiem.

Festivāla noslēguma koncerts notiks 20. septembrī plkst. 19.00 Mākslas muzejā "Rīgas birža", kur uzstāsies klavesīnists Dāvids Šēmers, atskaņojot J. S. Baha Goldberga variācijas. Šēmers ir viens no vadošajiem senās mūzikas speciālistiem Izraēlā - klavesīnists, diriģents un pedagogs. Viņš dzimis Rīgā, absolvējis Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolu, bet 20 gadu vecumā pārcēlies uz Izraēlu. Tur izveidojis Jeruzalemes baroka orķestri un ir tā mākslinieciskais vadītājs. Kopš 1982. gada Šēmers pasniedz klavesīna spēli, senās mūzikas interpretāciju un teoriju Jeruzalemes Mūzikas un dejas akadēmijā.

Koncertos ieeja bez maksas, izņemot festivāla Ieskaņas koncertu 24.07. plkst 18.00, kas notiks Rundāles pilī. Tur ieeja - pils Mazā loka apskates biļete (pieaugušajiem 4 EUR).


0 komentāri Komentēšana pieejama visiem.
Komentāra pievienošana

Ar * atzīmētie lauciņi ir jāaizpilda obligāti.





atpakaļ uz ziņu sarakstu

Reklāma
Prāta darbnīca - ļauj prātam darboties!
Padalies priekā
Hi again, Barbara Great to &#78e6;se1ࢪ more of your garden. Our gardens can be both magical and mysterious with fog can’t they? Your photos are great and you have captured the mood of your garden beautifully

Tasmine

es izveseļošos!

ex mental patient

lieliski, attinu bildes no pašiem sākumiem šeit. diena norakstīta. baigais prieks.

irmgarde garde



ienāktreģistrēties